יום שלישי, 21 בדצמבר 2010


מתוך האתר של "שוברים שתיקה" -

במלאת עשור לאינתיפאדה השנייה ארגון שוברים שתיקה מוציא לאור ספר :

"כיבוש השטחים - עדויות חיילים 2000-2010"
ארגון שוברים שתיקה מפרסם ספר חדש בשם "כיבוש השטחים - עדויות חיילים 2000-2010" ובו הוא מציג את עדויותיהם של 101 חיילים וחיילות ששירתו בשטחים בעשור האחרון . הספר , המתפרסם כחלק מפרוייקט רחב יותר שמטרתו להביא ליותר ישראלים מידע על המתבצע בשמם בשטחים , מסביר את משמעותם של ארבעה מונחי יסוד בלשון הצה " לית שבמסגרתם מתנהלת המדיניות הישראלית בשטחים , ומבאר לקורא את משמעותם בשטח , כפי שהם משתקפים בעדויות החיילים .
" סיכול ", " הפרדה ", " מרקם חיים ", ו " אכיפת חוק " הם מונחים שהשלטונות הישראלים הצמידו למרכיבים השונים של המדיניות הישראלית בשטחים . אלא שבמקום לתאר את המדיניות הישראלית מונחים אלו מצפינים אותה ומלבישים אותה בתארי מגננה ... השליטה הישראלית בשטחים אינה משרתת את ביטחון אזרחי ישראל בלבד . מהעדויות עולה שבפעולותיה בשטחים ישראל אינה שומרת על סטאטוס קוו מדיני אלא פועלת לשנותו . בעוד שישראל מנשלת עוד ועוד שטחים , עליונותה הצבאית משמשת גם לשליטה בכל רובדי החיים הפלסטיניים . בניגוד לרושם שדובריה הרשמיים של ישראל משתדלים ליצור , לפיו ישראל נסוגה מהשטחים הפלסטינים אט - אט ובמידת הזהירות הביטחונית הראויה , חיילי צה " ל מתארים ניסיון בלתי נלאה להדק את אחיזתה של ישראל בשטחים כמו גם באוכלוסייה הפלסטינית .” ( מתוך ההקדמה לספר ).
בפרק הראשון של הספר מתואר כיצד המונח " סיכול " המעלה אסוציאציה לפעולת מגננה מונעת טרור , מתרגם בשטח למדיניות התקפית שאינה מבחינה בין טרוריסטים לבין אוכלוסיה אזרחית חפה מפשע . בכסות קוד זה משבש הצבא את חיי השגרה של כלל האוכלוסייה הפלסטינית במטרה להטיל עליה אימה וליצור " תחושת נרדפות ". תחת כותרת זאת מתוארות בפרק פעולות כמו חיפוש בבתים, מעצרי דמה של פלסטינים חפים מפשע לאימון חיילים חדשים , פטרולים של הפגנת נוכחות , התעמרות במחסומים וענישה קולקטיבית .
דנה גולן , מנכ"לית שוברים שתיקה : " בשש שנים שוברים שתיקה גבה עדויות מ -700 חיילים וחיילות ששירתו בשטחים . מאגר המידע המקיף מאפשר הבנה מחודדות יותר של מדיניות צה " ל בשטחים שרובה נסתרת מהציבור הישראלי . מבט על העשור האחרון בשטחים ממחיש את ההדרדרות המוסרית של החברה הישראלית כולה - לא רק של שליחיה בשטח , החיילים , ואנו תקווה שהספר " כיבוש השטחים - עדויות חיילים 2000-2010", יביא לפתיחת דיון ציבורי נוקב במחיר המוסרי של שליטה מתמשכת בעם אחר ."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה